С между 15 и 30% ще бъдат увеличени възнагражденията на работещите в сферата на здравеопазването, съобщи министър Петър Москов на съвместна пресконференция с представители на работодателите и синдикатите.
На срещата бе подписан Колективният трудов договор в отрасъл Здравеопазване, чрез който се постига увеличение на минималните осигурителни прагове в бранша.Споразумението влиза в сила от датата на подписването му, подчерта министърът.
„За началник на клиника – последното договорено като минимална възможност е било 850 лв., а сега договореното и разписано е 1000 лв. Съответно лекар с една специалност – от 700 лв. през 2013-та, на 850 лв.; на старша медицинска сестра, акушер и лаборант – от 560 лв. на 720 лв.; медицински професионалисти по здравни грижи – от 520 лв. на 700 лв.“, заяви д-р Москов.
Заплатата на началник на клиника в Университетска болница се увеличава на 1150 лв. Медик с една специалност, работещ в подобно лечебно заведение, ще получава 980 лв., а старшата медицинска сестра – 810 лв. Останалите професионалистите по здравни грижи в университетските болници пък ще взимат минимум 750 лв., става ясно от новия колективен договор.
„За последен път нови параметри на това споразумение са подписвани през 2013 година”, обясни министър Москов. Той допълни, ченовият колективен договор ще създаде условия за стабилност и спокойствие на работещите в сферата на здравеопазването, както и възможност за предвидимо развитие в отрасъла.
Относно клиничните пътеки, здравният министър каза следното:
„До този момент около 100 клинични пътеки са окончателно изработени на всички нива на болнично здравеопазване. Нужен за лечението на пациентите разход – повече от около 30% не се наблюдава никъде. 30% от това, което Касата плаща в момента.“
„70% не са пряко нужни за медикаменти, консумативи и изследвания на този пациент, за да бъде лекуван от тази диагноза в тази болница. За къде отиват, тепърва ще видим“, заяви д-р Москов.