НЗОК информира по Viber и със смс за е-протоколите

От 02.09.2024 г. Националната здравноосигурителна каса стартира SMS известяване на гражданите за статуса на техните протоколи, с които се предписват  лекарствени продукти, заплащани от Касата. По същия начин ще бъдат уведомявани и хората с увреждания за издадените ЛКК протоколи и заявления за отпускане на помощни средства и ремонти и за издадените от НЗОК/РЗОК одобрения по постъпилите заявления.

Това съобщи на пресконференция управителят на НЗОК проф. Момчил Мавров. 

Към съобщенията няма да има прикачени файлове или линкове, няма да се изискват пари за каквото и да било, когато пациентите получат съобщенията, подчерта проф. Мавров, цитиран от БТА.

Съобщението за протоколите за лекарства ще бъде кратко и ще съдържа информация за номера на протокола и валидността му, обясни Ивайло Стойчев, мениджър „Информационни технологии“ в „Информационно обслужване“ АД. Съобщенията ще бъдат изпращани при регистриране на нов протокол, при нужда от допълнителни документи, при отказ, при прекратяване и при изтичане на срока на протокола.

Съобщенията за помощни средства и медицински изделия ще съдържат номер на заявлението, дата на постъпването му, при постъпване на ново заявление, при постъпване на заявление за ремонт, при одобряване на заявлението, при отказ, при анулиране, както и за напомняне за изтичане на срока на заявлението. Когато човек установи, че съобщението не е предназначено за него, той ще може веднага да сигнализира на НЗОК.

При известяване по онлайн платформата ще има лого на НЗОК, а съобщенията ще бъдат с абревиатурата “НЗОК”, за да не се усъмнят гражданите в истинността на съобщенията, Първоначално съобщението ще бъде изпращано по Вайбър, а ако пациентът не го получи , ще се изпраща и sms. Въвеждането на подобен тип известяване ще постигне контрол от страна на пациента, планиране на явяване при лекар специалист за издаване на нов протокол за лекарства, възможност за по-бърза реакция за отстраняване на грешки при нужда от допълнителни документи, съкращаване на времето за получаване на помощни средства и др., каза още проф. Мавров.

От 2023 г. подаването на всички видове протоколи за лекарства е по електронен път, а пациентът може да ги получи от всяка аптека, работеща по договор с районната здравноосигурителна каса. Всички хора с увреждания, независимо дали са здравноосигурени, имат право да получават помощни средства и ремонтни дейности за тях. Заявленията за помощни средства се подават по електронен път, след издаден протокол от лекарска комисия. Заявленията за ремонт се подават на хартия в районна здравноосигурителна каса.

След електронизиране на процеса за подаване на протоколи 85% от тях се одобряват в рамките на един работен ден, каза още Стойчев.  По думите му от март 2023 г. до юли 2024 г. са обработени над 560 хиляди протокола за над 630 хиляди лекарства.

Повече информация може да получите тук.