Промени в правилата в състезателния бал за кандидатстване в медицинските специалности са предложени за обществено обсъждане от Министерство на здравеопазването. Според тях той ще се образува от утроените оценки от конкурсните изпити по биология и по химия и оценката от държавния зрелостен изпит по български език и литература. Когато такава оценка липсва, балообразуваща е оценката по български език и литература от дипломата за средно образование или оценката от дипломата за средно образование по официалния език на държавата, в която е завършено средното образование.“
Също, така с промените се предлага в учебното съдържание за приемните изпити по биология и химия да бъде включен материалът и от профилиращата подготовка, освен този от общообразователната подготовка на учениците по двата предмета.
Причините, които налагат приемането на проекта, са пониженото ниво на знанията, уменията и компетентностите на новоприетите студенти по медицина, дентална медицина и фармация, поради ниското равнище на учебното съдържание по биология и здравно образование и химия и опазване на околната среда в общообразователната подготовка за първи гимназиален етап, по които се провеждат конкурсните изпити, определени в единните държавни изисквания по медицина, дентална медицина и фармация.
В мотивите се казва още, че познавателните равнища на изучаване на основните понятия по биология и химия в общообразователната подготовка са ниски, което води до затруднения при изучаване на част от предметите в медицинското образование (химия, биология, биохимия, анатомия, физиология, фармакология и др.). Ако конкурсните изпити за специалностите медицина, дентална медицина и фармация останат само върху материала по биология и здравно образование и химия и опазване на околната среда от общообразователната подготовка за първи гимназиален етап, това ще доведе до значително понижаване на нивата на знания, умения и компетентности на новоприетите студенти; както и до значителни разлики в нивата на теоретична подготовка на новоприетите студенти, което ще затрудни екипната работа помежду им. Ще има и значителни затруднения при усвояване на новия материал по двата предмета в медицинските университети.
В същото време е посочeно, че учебните програми от профилиращата подготовка са пряко свързани с придобиване на основни компетентности в областта на природните науки и технологиите. Високото ниво на предварителната теоретична подготовка по биология и химия чрез профилиращата подготовка позволява оптималното усвояване на надграждащия специализиран материал от задължителната подготовка на студентите и в по-горните курсове на обучение. Включването на учебното съдържание от профилиращата подготовка в конкурсните изпити по биология и химия за университетите, провеждащи обучение по медицина, дентална медицина и фармация гарантира задълбочени и разширени знания, разкриване и аргументиране на причинноследствени връзки, анализ и решаване на проблеми, които са необходими умения за студентите в медицинските университети, са мотивирани промените.
Медицинските университети са изготвили списъци с теми, включени в програмите за подготовка на кандидатстудентски изпити по Биология и по Химия, които не се изучават или се изучават в занижена степен, в рамките на общообразователната подготовка, е посочено още в мотивите.
С предложените изменения може да се запознаете ТУК.