Как да прегледаме досието си на здравноосигурени?

Във връзка с появилата се информация за лекари, обвинени в източване на средства от НЗОК, тази седмица в информационната кампания „НЗОК за теб“, акцентират на темата „Как да прегледаме досието си на здравноосигурени?“, съобщават от Касата.

НЗОК насърчава здравноосигурените лица активно да проверяват информацията в пациентските си досиета, с цел подобряване контрола върху разходите за тяхното медицинско обслужване.

 Какви предимства има тази електронна услуга?

Чрез услугата всяко здравноосигурено лице (ЗОЛ) може да види и да проследи съхранената за него информация за медицинските/денталните дейности, които са му извършени и са отчетени от лекарските практики и лечебните заведения, към които той се е обърнал за помощ или за медицинска услуга.

Като здравноосигурителен орган, НЗОК събира и съхранява медицинска и персонална информация за здравноосигурените лица (ЗОЛ), като предпоставка за заплащане на дейностите, извършени от лечебните заведения. Всички лечебни заведения – договорни партньори  на НЗОК подават извършената от тях дейност по електронен път.

Съхранената информация за ЗОЛ включва данни за извършените  им медицински/дентални дейности и отпуснати лекарствени продукти, медицински изделия и храни за специални медицински цели, заплащани от НЗОК.

Към момента на подаването, дейността става видима и в досието на пациента.

С цел информиране на ЗОЛ за извършената им по договор с НЗОК дейност и с цел осъществяване на контрол от страна на ЗОЛ, НЗОК е осигурила възможност за достъп до съхранените данни.

На портала на институцията, в секция „Е-услуги на НЗОК“ е видима електронна услуга „Преглед на досие от здравноосигурените лица“ – https://pis.nhif.bg/main/

Как става достъпът до услугата?

С цел улесняване на ЗОЛ, НЗОК е осигурила няколко начина за достъп до персонализираната информация:

  • чрез електронен подпис;
  • чрез уникален код за достъп (УКД), издаден от НЗОК/РЗОК;
  • чрез персонален идентификационен код (ПИК) на НАП.

Медицинските досиета на непълнолетните деца могат да бъдат преглеждани от родителя/ настойника, осъществил избор на общопрактикуващ лекар на детето.

Осигурена е и техническа възможност ЗОЛ да получават уведомления (нотификации) за настъпили събития (напр. промяна в пациентската информация), за събития, които предстоят (напр. годишен профилактичен преглед), както и за деца на възраст до 18 години или подопечно лице (напр. уведомление за правото на периодични профилактични прегледи). Нотификациите се извършват по e-mail, след предварително направен абонамент.

Как сами можете да контролираните получената от Вас медицинска помощ?

Сигнали за установени от ЗОЛ неверни данни в досието могат да се подават на електронен адрес nzok@nhif.bg, на телефони: 02 9659 157, 02 9656 822, 02 9659 254, както и на адреса на Националната здравноосигурителна каса: 1407 София, ул. „Кричим“ №1.

 Нова възможност от 1 септември 2024 г.

От 1 септември 2024 г.  Министерството на здравеопазването осигурява техническа възможност за активиране чрез оправомощено служебно лице на потребителското мобилно приложение „еЗдраве“ на мобилно устройство.

 НЗОК е част от инициативата за осигуряване на достъп на всеки гражданин до неговото електронно здравно досие и ще насърчава здравноосигурените лица активно да проверяват информацията, свързана с тяхното медицинско обслужване. Достъпът на всеки пациент до „еЗдраве“ е ефективна форма на контрол върху лечебните заведения и всички договорни партньори на НЗОК в процеса на здравното обслужване и неговото заплащане.