Връзка между времето, прекарано пред екрана след едногодишна възраст, и забавяне в развитието на комуникацията след година

В това кохортно проучване, включващо 7097 двойки майка-дете, е наблюдавана връзката доза-отговор между по-дългото време, прекарано пред екрана след навършване на едногодишна възраст и забавяне на развитието на комуникацията и умението за решаване на проблеми на възраст 2 – 4 години.

Целта на проучването е да се ​​изследва връзката между излагането на екрана на деца на възраст от 1 година и 5 области на изоставане в развитието (комуникация, груба моторика, фина моторика, умения за решаване на проблеми и лични и социални умения) на възраст 2 – 4 години.

Кохортното проучване е проведено в рамките на Tohoku Medical Megabank Project Birth и Three-Generation Cohort Study. Бременни жени в 50 клиники и болници в Япония са включени в периода юли 2013 г. – март 2017 г. В анализа са включени 7097 двойки майка-дете. Анализът на данните е извършен на 20 март 2023 г.

Идентифицирани са четири категории експозиция при деца на навършена 1 година (<1, 1 до <2, 2 до <4 или ≥4 часа на ден).

От 7097 деца в това проучване, 3674 са момчета (51,8%) и 3423 са момичета (48,2%). По отношение на излагането на екрана на ден, 3440 деца (48,5%) са гледали телевизия по-малко от 1 час, 2095 (29,5%) са имали от 1 до по-малко от 2 часа екранно време, 1272 (17,9%) са имали от 2 до по-малко от 4 часа и 290 ( 4,1%) са имали 4 или повече часа експозиция.

Времето, прекарано пред екрана на децата, се свързва с по-висок риск от забавяне на развитието на възраст от 2 години в комуникацията (съотношение на шансовете [OR], 1,61 [95% CI, 1,23-2,10] пр 1 до <2 часа/ден; 2,04 [1,52-2,74 ] при 2 до <4 ч/ден; 4,78 [3,24-7,06] при ≥4 срещу <1 ч/ден), фина моторика (1,74 [1,09-2,79] ≥4 срещу <1 ч/ден), умения за решаване на проблеми (1,40 [1,02-1,92] при 2 до <4 ч/ден; 2,67 [1,72-4,14] при ≥4 спрямо <1 ч/ден) и лични и социални умения (2,10 [1,39-3,18] при ≥4 срещу < 1 ч/ден).

По отношение на риска от забавяне на развитието на възраст от 4 години, е посочено, че  (OR, 1,64 [95% CI, 1,20-2,25] при 2 до <4 ч/ден, 2,68 [1,68-4,27] при ≥4 срещу <1 ч/ден) и умения за решаване на проблеми (1,91 [1,17-3,14] при ≥4 срещу <1 ч/ден).

Заключение:

В това проучване се констатира, че по-дългото време, прекарано пред екрана на деца след навършване на 1 година, се свързва със забавяне в развитието на комуникацията и решаването на проблеми след двугодишна възраст. Тези констатации предполагат, че областите на изоставането в развитието трябва да се разглеждат отделно в бъдещи дискусии относно времето пред екрана и детското развитие.


Източник:

  1. Screen Time at Age 1 Year and Communication and Problem-Solving Developmental Delay at 2 and 4 Years. Ippei Takahashi, MMSc1; Taku Obara, PhD1,2,3; Mami Ishikuro, PhD1,2; et alKeiko Murakami, MPH, PhD2; Fumihiko Ueno, PhD1,2; Aoi Noda, PhD1,2,3; Tomomi Onuma, BS1,2; Genki Shinoda, MMSc1,2; Tomoko Nishimura, PhD4,5; Kenji J. Tsuchiya, MD, PhD4,5; Shinichi Kuriyama, MD, PhD1,2,6. JAMA Pediatr. 2023;177(10):1039-1046. doi:10.1001/jamapediatrics.2023.3057
  2. Image by freepik