Общественото удовлетворение от британската Национална здравна система (NHS) е спаднало до най-ниското си ниво, информира The Guardian. Основните причини за недоволството сред хората са провокирани от дългото чакане за достъп до здравни грижи.
На този фон NHS, която предлага безплатни грижи за пациентите, все повече се бори с липса на достатъчно финансиране и недостиг на персонал, както и с нарастващо търсене на здравни услуги поради увеличаването на населението и на застаряващите хора в него.
Според най-новото проучване на британските социални нагласи British Social Attitudes survey (BSA) едва 24% от хората в Англия, Шотландия и Уелс са доволни от предлаганите здравни услуги. Хората, които споделят, че не одобряват качеството на здравните услуги, надхвърлят 50%, достигайки 52% – най-високото ниво на неудовлетворение, откакто се проучва обществената удовлетвореност от Националната здравна система.
Сред причините за негативния резултат на първо място се посочва дългото време за записване на час при личен лекар или в болница (71%). На следващо място се нарежда недостатъчното персонал в здравната система, което рефлектира на оказваните грижи (54%). Британците са недоволни и от недостатъчното според тях средства, които влага правителството в NHS, както и използването им в самата система. Данните отчитат още и рязък спад в удовлетворението от услугите на личния лекар и стоматологичните грижи – само 24% и за двете услуги. Доволните от спешната помощ британци са 31%, а от болничните услуги 35%. Едва 13% обаче са удовлетворението от услугите за социални грижи на Острова.
От Асоциацията на пациентите коментираха, че изводите от проучването са тревожни, защото те отразяват реалната картина на обществените нагласи към качеството на здравните грижи в страната. От там допълниха, че резултатите са факт от годините на нарастващ натиск върху здравната система и неспособността й да отговори на нуждите на пациентите най-вече от гледна точка на времето за достъп, което рефлектира и негативно върху отношенията между лекарите и пациентите.
Резултатите показват още, че огромното мнозинство от обществеността е на мнение, че NHS трябва да следва своите основополагащи принципи – 91% посочват, че услугите в нея трябва да бъдат безплатни.
Говорител на Министерството на здравеопазването и социалните грижи коментира, че системата е с рекордно финансиране от близо £165 милиарда годишно, което е увеличение от 13% в реално изражение в сравнение с 2019 г. От там допълниха и че списъците с чакащи в NHS намаляват за четвърти пореден месец. Въпреки това недоволството сред обществото е факт.
На въпрос, свързан с данъците и разходите за NHS, 48% от запитаните подкрепят увеличаване им, но 42% предпочитат те да останат в същия размер. 6% подкрепят намаляване на данъците и по-малко разходи, които да бъдат изразходвани за финансиране на здравната система. През последните 70 години Великобритания харчи все повече и повече за здравеопазване. През 2022-2023 г. 8,4 процента от БВП на Обединеното кралство са изразходвани за здравния сектор спрямо 2,8 процента през 1955-56 г., сочат данни на Института за фискални изследвания.