БЛС даде решения за хаоса с е-рецептите и заплаши с протести при неизпълнението им

Продължава напрежението около въвеждането на задължителни електронни рецепти за антибиотици и лекарства, прилагани при диабет.

Вече пети ден наблюдаваме последиците и тоталния хаос, настъпил след въвеждането на задължителната електронна рецепта за антибиотици и лекарства за диабет, посочват в становище от Българския лекарски съюз. Бяха нужни по-малко от 5 дни, за да се убеди цялото общество в провала на начина на въвеждане на задължителната електронна рецепта за антибиотици и лекарства за диабет, посочват от там.

В становището си от заявяват, че БЛС подкрепя дигитализацията, включително и въвеждането на електронната рецепта като водещо средство за предписване на медикаменти, но подчертават, че за всички е ясно, че с електронната рецепта дигитализацията в здравеопазването не се изчерпва.  Всички знаем предимствата й, те са такива, каквито носи всеки нов дигитален инструмент, когато е въведен правилно. Настоящата ситуация обаче е различна, посочват от лекарския съюз и дават конкретни факти в защита на позицията си:

  • Дискриминация на над 2/3 от лекарите в България, които не могат да изписват електронни рецепти, в това число и всички колеги от едно от най-невралгичните звена в системата – Спешна помощ. 
  • Огромен брой върнати пациенти от аптеките с неизпълнени рецепти с настояване за промяна на терапията и то под натиск. Сред причините за връщане са: липса на медикамента, неоткриване на рецептата в софтуера, несъвпадение с кодовете на лекарствата и др. 
  • Натиск за промяна на терапията на пациента от страна на фармацевта, въпреки че това е право на лекаря в интерес на пациента, а не задължение вменено му от фармацевта. 
  • От издадени над 60 000 електронни рецепти за по-малко от 4 дни, при анулирани 5 000, в НЗИС има данни за попълнено пациентско досие за около 30 000 рецепти. 

За това Български лекарски съюз предлагат конкретни решения, с които според тях конструктивно, дигитализацията в системата на лекарствоснабдяването да продължи:

  • За решаване на проблема с дискриминацията на лекарите: въвеждане на паралелно използване на хартиена и електронна рецепта за определен период от време. През този период хартиената рецепта задължително да се качва от фармацевта в НЗИС и да се съхранява след изпълнението й, подписана от пациента, с цел пълнота на досието на пациента и гарантиране на контрола при отпускане. Право на всеки лекар и неговият пациент е да решат хартиена или електронна рецепта да бъде издадена. 
  • За да не се лутат пациентите и да не бъдат връщани при лекарите: Максимално бързо въвеждане на достъпен, дигитален регистър на всички медикаменти, разпространявани на територията на България с отчитане в реално време на тяхната наличност в аптечната мрежа. 
  • Създаване на дигитално (интерактивно) приложение за пациентите, което да предоставя информация за наличностите на медикаментите в аптеките.  
  • Строго спазване на Чл. 34. от Наредба № 4 за Условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти, който ясно регламентира: „…когато лекарственият продукт е предписан чрез международно непатентно или фармакопейно наименование на лекарственото вещество, се отпуска лекарствен продукт, разрешен за употреба в страната, който съдържа предписаното активно вещество, като задължително се спазват предписаната лекарствена форма и количеството в дозова единица; 2. когато лекарственият продукт е предписан под търговско наименование, се отпуска точно предписаният продукт. (2) Когато аптеката не разполага с предписания лекарствен продукт, магистър- фармацевтът е длъжен да го осигури в срок до 24 часа. В този случай датата и часът на постъпването на рецептата се отразяват върху нея. 
  • Законови промени с цел повишаване на контрола при отпускане на медикаменти, както и гарантиране на правото на информираност на пациента за най-евтината алтернатива за лечение още на територията на лекарския кабинет. 

Считаме, че отговорните институции трябва да предприемат спешни действия за разрешаване на проблема, в противен случай си запазваме правото на протестни действия и възможността да защитим правата на лекарите и пациентите по съдебен път, завършват от БЛС.

Междувременно, становище по проблема са изказали и председателите на бордовете по специалности, на спешни медици, пациентски организации и други, ангажирани с него.

В позициите, които са публикувани от БЛС, лекари от цялата страна и от различни специалности потвърждават за проблеми при изпълнението на електронните рецепти и настояват за намеса на отговорните институции.

Според Националната асоциация на работещите в спешната помощ въвеждането на задължително изписване на антибиотик чрез електронна рецепта лишава пациентите на извънболничната спешна помощ от своевременно лечение с антибиотици. Причината е че лекарите и медицинските фелдшери/лекарски асистенти на този етап мога да изписват само рецепти на хартиено носител, отбелязва от там. Работещите в 27 ЦСМП и 196 ФСМП лекари и медицински фелшери/лекарски асистенти нямат електронни подписи, нямат компютри в линейката и практически и да искат не могат да издават електронни рецепти за антибиотично лечение, отбелязват от НАРСМП.

По официални данни на институциите през миналата година в извънболничната спешна помощ са преминали над един милион пациенти. Над 700 000 са прегледани от 300 мобилни екипа на домашни визити, от всички прегледани пациенти 78% не са хоспитализирани и са останали къщи с рецепти, написани от спешните екипи. Голяма част от тези пациенти са с инфекции на дихателните пътища, на пикочните пътища. на меките тъкани, с инфекциозни заболявания. „При положение че няма как да издадем електронна рецепта за антибиотик, ние оставаме пациентите си без лечение, издавайки книжна рецепта, която нито една аптека няма да изпълни“, посочват от асоциацията. От там допълват, че на този етап няма друг вариант освен да препращат пациентите си към личните лекари, което ще забави лечението им и отбелязват, че част от пациентите в отдалечените региони има достъп само веднъж седмично до личните лекари. Спешните медици посочват, че са за електронизацията на здравеопазването, но искат това да се случва безпрепятствено и сигурно.

От там искат да лекуват пацинтите си, издавайки книжни рецепти и припомнят, че в тях се поставят имената на лекаря, меработата, УИН, подпис и печат и ако се търси отчетност как рецептите се изпълняват от аптеките, те могат да ги отчитат, като ги сканират след изпълнение.

С позиция излезе и омбудсманът Диана Ковачева, която отправи препоръка във възможно най-кратък срок да бъде регламентирана алтернативна възможност за предписване и отпускане с хартиена рецепта за посочените групи лекарствени продукти, с което да бъдат гарантирани правата на пациентите, както и професионалните права на работещите в системата медицински специалисти.

„Бих искала също отново да посоча, че наличието на ефективен контрол върху предписване и отпускане на посочените групи лекарствени продукти е важно условие за предотвратяване на злоупотреби и недостиг на лекарства, както и за рационализиране на употребата на антибактериални лекарствени продукти“, категорична е Диана Ковачева и настоява за гарантиране своевременния достъп на пациентите до използваните при лечението им лекарства.

Междувременно, на извънредно заседание на комисията по здравеопазването в понеделник ще бъде изслушани министърът на здравеопазването, изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по лекарствата и на изпълнителният директор на „Информационно обслужване“.

Министърът: Няма връщане назад от е-рецептите

До две седмици проблемите с електронните рецепти ще бъдат решени, кодовете на лекарствата вече са обединени и това ще улесни процедурата за аптеките, но тази реформа няма да се върне назад. Това съобщи здравният министър Христо Хинков, цитиран от БНР. По думите му няма връщане назад по отношение на електронните рецепти, „защото ако сега се върнем към хартиените, значи реформа няма да има“.  „До две седмици голяма част от нещата, които в момента имаме като проблеми, ще бъдат решени с изключение на субективното нежелание да се ползва тази система за получаване на лекарства – предписване и издаване на лекарства“, обясни Хинков.