Предлагат промени в балообразуването за медицинските специалности

Да отпадне изискването оценките от държавните зрелостни изпити, а ако няма такива – от курса на обучение, по учебните предмети биология и химия от дипломата за средно образование за прием по специалностите медицина, дентална медицина и фармация да са балообразуващи. Това се предлага с промени в няколко наредби, касаещите единните държавни изисквания за придобиване на висше образование в специалностите в сферата на здравеопазването.

Причините, които налагат това, са промени в областта на средното образование и изучаването на профилиращи учебни предмети в 11 и 12 клас, поради което не във всички дипломи за средно образование, издавани след 2022 година, фигурират учебните предмети биология и химия или държавни зрелостни изпити по тях.

Действащите наредби за единните държавни изисквания по медицина, дентална медицина и фармация предвиждат балообразуващи оценки при класиране на кандидатите да бъдат оценките от държавните зрелостни изпити, а ако няма такива – от курса на обучение, по учебните предмети биология и химия от дипломата за средно образование. Тези наредби са разработени по време, когато всички завършващи ученици са изучавали учебните предмети биология и химия (т.е. били са поставени при равни условия). След реализираната промяна в областта на средното образование обаче вече само една част от завършващите средно образование ученици изучават тези предмети, поради което действащото изискване в посочените наредби към момента се явява в несъответствие с нея, отбелязва в доклада си по промените министърът на здравеопазването.

По тази причина е необходимо синхронизиране между изискванията за кандидатстване по специалностите медицина, дентална медицина и фармация и направените промени в средното образование. С предложението отпада изискването оценките от държавните зрелостни изпити, а ако няма такива – от курса на обучение, по учебните предмети биология и химия от дипломата за средно образование за прием по специалностите медицина, дентална медицина и фармация да са балообразуващи.

От МЗ предлагат и да се дава възможност на лекарските асистенти да могат да се обучават по специалността „Управление на здравните грижи“, аналогично на останалите медицински професии от професионално направление „Здравни грижи“.

С други промени се коригира нормативна непълнота по отношение възможността за провеждане на практическото обучение и упражненията в обучението за придобиване на образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър по специалност „Масажист (с увредено зрение)“. МЗ предалага да се даде възможност това обучение да се провежда и от преподаватели със специалност „Рехабилитатор“ с образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“ по специалността „Управление на здравните грижи“ от професионално направление „Обществено здраве“ с професионална квалификация „ръководител на здравните грижи и преподавател по практика“.

С всички предложени промени може да се запознаете ТУК.