СЗО с нови обезпокоителни данни за влиянието на пандемията над подрастващите

Нови данни за негативното отражение на пандемията от COVID-19 над децата и подрастващите разпространи Световнатата здравна организация. „COVID-19 имаше неравномерно въздействие върху децата и юношите, особено за тези в по-неравностойно положение, чиито училища бяха затворени за дълъг период от време и им липсваше подкрепа както у дома, така и в училище“, каза регионалният директор на СЗО за Европа д-р Ханс Клуге.

Един от новите доклади подчертава многостранния характер на въздействието на пандемията, разкривайки, че географските различия, местните здравни мерки и социално-политическият и културен контекст оформят преживяванията на подрастващите. Значителна част – между 15% и 30% от участвалите в допитване като част от анализа съобщават за отрицателни въздействия в различни области.

Неблагоприятните ефекти на пандемията са съсредоточени главно около психичното здраве, физическата активност и училищните постижения.

„Новите ни данни показват, че пандемията е имала особено неблагоприятно влияние върху психичното здраве на момичетата от по-горните класове. Това изисква спешни действия, като по-добра подкрепа у дома, в училище и в техните социални и извънкласни дейности. Като се справяме с тези различия и укрепваме социалната подкрепа, можем да създадем среда, която би защитила нашите деца и младежи и след тези кризи“, добави д-р Клуге.

Новите данни показват, че в различни периоди от януари 2020 г. до декември 2022 г. са били затваряни училища в 22 държави. През този период са настъпили средно 138 дни затваряне на училища, което значително е повлияло на образованието на подрастващите. Данните разкриват, че почти половината от юношите са изпитали значителен натиск в училище, като момичетата, по-големите юноши и тези, преживели по-дълъг период на затваряне на учебното заведение, съобщават и за по-високи нива на натиск. Констатациите подчертават необходимостта от незабавни действия и политически интервенции, съобразени със специфичните нужди на децата и юношите по време на криза.

Според СЗО е нужно прилагане на политики и програми, които създават подкрепяща среда в училищата, семействата и групите от връстници, така че да насърчават и защитават психичното здраве на младите хора. Това включва насърчаване на безопасни пространства за открити разговори, насърчаване на осведомеността за психичното здраве, прилагане на политики срещу тормоза, обучение на учители за емоционална подкрепа и насърчаване на култура на съпричастност и разбиране. От там препоръват и обучение на професионалисти в областта на психичното здраве по специфични за подрастващите проблеми.