Във всяка държавна и общинска многопрофилна болница, както и в комплексните онкологични центрове да има осигурена териториална експертна лекарска комисия. В университетските и в областните болници да има най-малко две 2 комисии – това се предлага с промени в Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи. Според него ТЕЛК-овете ще са структурни звена на лечебните заведения, към които са открити.
В комисиите ще се включват не по-малко от трима лекари, единият от които е председател, както и лекари – резервни членове, както и технически сътрудници. За кадровото осигуряване на ТЕЛК се въвежда задължително участие в съставите на комисиите на началниците на структури в съответното лечебно заведение. Те ще трябва са със специалност вътрешни болести, ортопедия и травматология, хирургия, нервни болести, неврохирургия, урология, медицинска онкология, очни болести, пневмология и фтизиатрия, психиатрия или педиатрия.
С промените се залага два пъти повече увеличение на броя на комисиите.
Според промените ТЕЛК-овете ще свидетелстват и преосвидетелстват лицата в 3-месечен срок.
„Данните към края на 2022 година, касаещи работата на ТЕЛК, показва, че от съществуващите 70 комисии в страната, само 29 (41%) се произнасят в законово определения 3-месечен срок. Между 4 и 6 месеца се произнасят 17 ТЕЛК, до 12 месеца – 9 ТЕЛК и над 12 месеца – 15 ТЕЛК, като най-дългият период на произнасяне достига до 4 години, се посочва в доклада към предлаганите промени на служебния здравен министър д-р Меджидиев.
Основната причина за това е недобрата кадрова обезпеченост на ТЕЛК, поради непривлекателната за лекарите работа, свързана с медицинската експертиза. Друга причина е значителният интерес от преосвидетелстване във връзка с направени промени в Наредбата за медицинската експертиза, които са благоприятни от гледна точка на интереса на лицата с увреждания, каквато е последната промяна, обнародвана на 31 януари 2023 г., заявява той.
Причина за забавяне на експертизата, в някои от процедурите, е възможността за отменяне и връщане на експертното решение от Националната експертна лекарска комисия за ново разглеждане от ТЕЛК, без ограничение в броя на случаите на връщане. Понякога това забавя окончателното произнасяне с години. Съществуват и локални причини в някои от комисиите, като например голям интерес от страна на пребиваващи в Турция лица от освидетелстване в ТЕЛК на територията на област Кърджали и други.
Сред другите проблеми, които набелязва министърът, е продължаващата практика ТЕЛК да извършват клинични прегледи на лицата, във връзка с определяне на ТНР/ВСУ, независимо, че с нормативна промяна още през 2018 година, тази възможност беше предвидена само в случаите, когато наличната медицинска документация не обективизира напълно здравословното състояние на лицата.
Тази практика на някои ТЕЛК, на масово призоваване на хората с увреждания да се явяват пред комисиите, не е целесъобразна от гледна точка на гарантиране прозрачност и безпристрастност в медицинската експертиза, отбелязва още той.
За да се съкратят процедурите, свързани с обжалване на експертните решения на ТЕЛК пред НЕЛК, се ограничава броят на възможните случаи, при които Националната комисия може да връща процедурата за ново разглеждане с конкретни указания. Такава възможност се предвижда еднократно, като при повторно обжалване на решението на ТЕЛК в една процедура, НЕЛК не връща решението за ново разглеждане, а го решава по същество.