Д-р Маджаров: Голяма част от болниците са пред риск от закриване заради кадровия проблем

„По една или друга причина, без да се взимат дори някакви решения от държавата за закриване, или по-крути мерки, голяма част от лечебните заведения, които сега функционират, ще затворят врати“. Това коментира председателят на БЛС д-р Иван Маджаров, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.  По думите му трудовият потенциал в лечебните заведения отдавна е на ръба.

“Лекарите са много възрастни, медицинските сестри са още по-възрастни. През следващите между 5-6 години, независимо от това какво възнаграждение ще обявяват лечебните заведения, няма да могат да попълнят персонала, който е необходим, за да се извършва нормална дейност”, обясни той.

Д-р Маджаров коментира и диалога между БЛС и НЗОК с думите, че той вече върви добре. Припомняме, преди дни парламентът освободи управителя на НЗОК проф. Салчев след месеци напрежение между съсловната организация и ръководството на Касата. Според БЛС проф. Салчев бламираше преговорите за новия Национален рамков договор с Лекарския съюз. По думите на д-р Маджаров, след освобождаването му, на експертите в Касата вече е дадена възможност да вземат решения. „Разбира се, ще имаме спорове, но в споровете се раждат истините и ние никога няма да направим така че да блокираме процеса само защото държим на едно наше решение“, отбеляза той. Д-р Маджаров посочи, че в следващия НРД ще залегнат много промени.

Той разгледа и проблемите на извънболничната помощ, като заяви, че общопрактикуващите лекари трябва да имат повече правомощия, да се задели по-голям финансов ресурс за тях, както и да се намали административният натиск над тях. Те са единствените лекари, които работят със сложени собствени лични телефони на вратите на кабинетите си и всеки, който пожелае, да може да им звъни по всяко време на денонощието. При такива условия работят в България единствено тези около 3900 общопрактикуващи лекари. Всички останали хора, нормални хора, смятат телефона си за лични данни и не го предоставят и изобщо не си и помислят че могат да го държат непрекъснато включен. Дори само това да се промени, ще покаже отношение на държавата, каза д-р Маджаров.

Той коментира и искането за увеличение на потребителската такса, като посочи, че тя е била въведена, за да има регулираща роля. Според него това се е случвало в периода, в който таксата е била обвързана с минималната работна заплата, но този механизъм вече се е изчерпал. Ето защо, по думите му, тя трябва не само да се увеличи, но и да се обясни какъв е смисълът от нея. „Потребителската такса съществува във всички държави. Това не означава, че здравеопазването не предлага безплатни услуги, това е минимална такса, която регулира потреблението“, коментира д-р Маджаров.