Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Д-р Виолета Снегарова: “Много българи подценяват ползите от закуската”

Д-р Виолета Снегарова е специализант по гастроентерология и докторант по хранене и диететика към Медицински университет- Варна. Автор е на собствен блог – Medillate.com, който споделя опита си и съвети по отношение на хранене и диети за различни пациенти. Интересите ѝ са насочени и към гастроентерологията, като има участия ежегодно в голям брой конгреси.

Д-р Снегарова, какви са типичните особености на българското хранене. Каква е тенденцията като цяло – храним ли се правилно българите?

Съвсем наскoро четох социoлогическо проучване относно хранителните навици на българите и данните бяха доста обезспокоителни. Голям процент от българите не закусват сутрин и подценяват ползите от първото основно хранене за деня, а тези които закусват, не консумират пълноценна храна и често прекаляват с т.нар „празни калории“.

Добре е храната, която приемате да бъде с висока биологична плътност, т.е. богата на витамини, минерали, биологично активни вещества.

Друг основен проблем е прехранването на вечеря. Българинът е склонен към преяждане, което поражда много опасности за здравето.

Кои са най-често срещаните грешки в храненето ни? Какво изпускаме в забързаното ежедневие?

Нереводното хранене, хапването на крак и недоброто сдъвкване на храната, консумацията на полуфабрикати и храни с високо съдържание на захар и консерванти са само част от преблемите на забързаното ни ежедневие.

Увличането по алтернативни модели на хранене и спазването на строги и рестриктивни диети също крие рискове за нашето здраве.

Важно е да се храним пълноценно и балансирано, да приемаме достатъчно пресни плодове и зеленчуци, храни, богати на въглехидрати, белтъчини и полезни мазнини и да имаме адекватен внос на микронутриенти. Често не пием достатъчно вода и бъркаме жаждата с глада.

Би било полезно за читателите да обсъдим няколко типа хранения за по-често срещаните заболявания – какви са правилните насоки по отношение на хранене при хипертония, диабет и метаболитен синдром, които често вървят ръка за ръка?

За съжаление, процентът на засеганатите от метаболитни нарушения и сърдечносъдови заболявания нараства постоянно. Като превенция на всички тези заболявания можем да посочим здравословното и балансирано хранене.

Важно е да включим в менюто си пресни плодове и зеленчуци, зърнени култури, лесно усвоими протеини и позлени мазнини. Важно е да се контролира липидният профил, да се намали т.нар „лош холестерол“ и да се увеличи „добрият“. Контролът над затлъстяването играе ключова роля.

Апелът ми е да бъдем внимателни към храната , която консумираме и да мислим за нея като за ключ към нашето здраве и дълголетие. Добре е да избягваме полуфабрикати, рафинирани храни и такива с високо съдържание на захар, консерванти, оцветители и други подобрители. Да избираме прясна и качествена храна и да даваме добър пример на децата си.

Как трябва да се храним при гастрити, язви, колити и др. гастроинтестинални смущения?

По тази тема съм писала и говорила много. Гастроентерологията върви ръка за ръка с храненето и диетологията. Повечето гастроентерологични заболявания налагат специален хранителен режим.

Добре е храненето да бъде съобразено с индивидуалното състояние на пациента и да бъде изготвен индивидуален хранителен режим с цел максимално благоприятно повлияване на състоянието и избягване опасността от дефицити.

Като цяло трябва да се избягват дразнещи храни, храната трябва да бъде подходящо приготвена: варена, на пара,задушена или печена и да не съдържа люти и пикантни подправки.

Много от т.нар „полезни и модерни храни“ могат да се окажат дразнещи при колитите, затова е добре да съглъсуваме диетата си със специалист.

Има ли особености на храненето при респираторни инфекции? Би било актуално да Ви питам.

Диетата е важен модулатор на имунитета. Определени макро и микроелементи играят важна роля в имунната функция и е доказано, че променят риска от инфекции на горните дихателни пътища, както и тяхната продължителност.

Много проучвания установяват, че приемът на омега-3-мастните киселини намалява честотата на респираторни инфекции при деца и кърмачета. Рибата е прекрасен източник на омега- 3 – мастни киселини и трябва да бъде част от балансираното и здравословно хранене. В последните години се говори все повече за т.нар. „слънчев витамин“.

Голяма част от населението на България страда от недостиг на витамин D според данни на Българското дружество по ендокринология. Освен чрез слънчеви бани, витамин D може да си набавим и с храната, като се съдържа в риба и морски деликатеси,  яйчни жълтъци и обогатени храни.

За ролята на витамин C по отношение на респираторните инфекции се знае много, съдържа се в голямо количество в цитрусовите плодове и някои зеленчуци.

Какви са препоръките за хранене при уроинфекции? Какви са новите тенденции в диетологията? Къде се намира България в сравнение с други страни в това отношение?

Ролята на храненето при уроинфекции остава неуточнена и спорна в научната общност. На първо място е важно да се уверим, че приемаме достатъчно количество вода и сме хидратирани. Добре е дневно да изпиват поне 8-10 чаши вода.

Сокът от червена боровинка е с доказана ефективност при уроинфекции.

Кърменето също е с доказана роля при проучвания. Доказано е, че бебетата, които не са кърмени, имат средно два пъти по-голям риск от инфекция на пикочните пътища в сравнение с кърмачета, които са били кърмени поне 7 месеца.

Ползата от кърменето е особено голяма при момичетата. Препоръчва се диета с високо съдържание на фибри, тъй като се счита, че запекът също е предразполагащ фактор към уроинфекции.

Ограничени проучвания посочват ролята на лактобацилите в борбата с уроинфекции. В България сме късметлии с киселото мляко, което е естествен източник на пробиотици.

Как се чувства един млад лекар като Вас в България? Какво бихте искали да се промени?

Винаги съм искала да остана и да работя в България, тук са близките ми,създадох семейството си тук и искам да отгледам и възпитам децата си с любов към родината.

Като лекар, мисията ми е да помагам на хората. Има много неща, които искам да се променят, но най-вече уважението и отношението към нашата професия.

Източник: https://www.healthnews.bg/

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email