На 13.05.2017г. Дружеството на софийските общопрактикуващи лекари (ДСОПЛ) организира Научно – практическа конференция на тема „Актуални проблеми и решения в условията на НРД 2017г.“ в Гранд хотел България. Събитието бе организирано с подкрепата на Актавис, компания на Тева. Д-р Стоимен Стоименов даде специално интервю за Medical News, основен медиен партньор на събитието.
Д-р Стоименов, как бихте оценили взаимоотношенията лекар-пациент в България?
Много добри и това, че въпросът се атакува непрекъснато от медиите е резултат от факта, че някой не знае за какво точно става въпрос. Пациентът търси лекаря, който е вежлив към него.
Ако има нещо, което пречи на тези взаимоотношения, то това е нетърпеливостта на пациента, който иска да влезе преди всички останали, това е невъзможността да се издават на всички направления за това, което желаят.
В крайна сметка, когато пациентът е неудовлетворен, той започва да проявява капризи. Но лекарят и пациентът трябва да се разбират прекрасно, защото работят заедно в една и съща посока, а именно- в борбата срещу болестите.
Какви са основните проблеми в комуникацията лекар-пациент и как можем, ние лекарите, да се подобрим в това отношение?
Основните проблеми в комуникацията лекар-пациент са внедрени. На първо място това е невъзможността на пациента да отиде там, където има реална нужда, т.е. за да отиде при специалист по очни болести поради конюнктивит, той трябва да мине през общопрактикуващ лекар, който да му даде направление.
На второ място, пациентът след хоспитализация се връща при ОПЛ, за да му даде направление за съответния специалист. Всичко това е губене на време. Не е направена стройна организация, така че да отиде човекът с проблема си при съответния специалист или иначе казано, бюрокрацията все още съществува.
Мислите ли, че е нужно всички бъдещи лекари да изучават по време на следването си медицинска психология?
Не само е нужно, а трябва да изучават задълбочено дисциплината, за да имат сериозни познания. По същество – ученикът учи физика, химия, познава Менделеевата таблица, природните закони, литературата, изкуството, но не познава себе си. В един момент, когато изживее някакъв стрес, което е неизбежно в нашето съвременно динамично общество, той не знае как да реагира и действа неправилно.
Всъщност психологията ни дава точно тази насоченост, да можем да се справяме с проблемите тогава, когато има конкурсно начало. При постигане на победа да не се самозабравяме, при неуспех – да не се отчайваме, а да започнем да се готвим наново.
Смятате ли, че младите лекари комуникират по-добре с пациентите си или това е феномен, който се забелязва в началото на кариерата на всеки медик?
Комуникацията, от една страна, е природна даденост, а от друга – се изгражда, също като таланта. И в двата случая е важно да си помагаме взаимно и да има приемственост, тъй като ние не сме съвършени, както някои се опитват да се изтъкнат.
Ние сме непрекъснато усъвършенстващи се личности и ако помогнеш на колегата си, това не е нито обидно, нито престъпно. В обратния случай, когато смяташ, че колегата ти е сбъркал и му го кажеш, също не е грешка.
Следобед ще има панел на тема „Актуални проблеми и решения в условията на НРД 2017г.“. Кои са основните проблеми на ОПЛ и какви са потенциалните решения?
Основните проблеми са свързани с вечния недостиг на направления за специалисти и за изследвания. Има един формален подход към нашата работа, когато един професионалист изпълнява задача, той не може едновременно да я описва. Нещо, в което се опитват да ме убедят хората, творящи рамковия договор. Защото не може един футболист да скача в наказателното поле, да удари топката с глава и в същото време да описва ситуацията на компютър.
Това е проблемът – формализмът в оценката на нашата работа, това, че не се изпраща пациента там, където има нужда, а се бюрократизира системата.
Потенциалните решения са: обучение по психология, тъй като сме много скарани с нея напоследък. Много ни моделират по отношение да бъдем настроени един срещу друг, да си слагаме епитети и вместо да оценяваш положителното в човека срещу теб, да търсиш негативното. Това внедрено противопоставяне изключително пречи.
Други решения са чисто административни – да се направи един сериозен анализ от специалистите по социална медицина, а не да се дава глас на общините да затварят поликлиники, защото има дългове.
Румена Савова, MedicalNews