Учени от Масачузетската обща болница правят опити да регенерират човешки сърца

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Денят, когато пациентите, нуждаещи се от сърдечен имплант, няма да чакат за подходящ донор вече е по-близо, съобщава агенция „Фокус” по информация от CNET. Изследователи от Масачузетската обща болница са отгледали функционираща сърдечна тъкан от добити от кожни клетки стволови клетки. Резултатите са публикувани в журнала Circulation Research.

Новата техника може да доведе до синтеза на сърдечна мускулатура от клетъчен материал на пациента, което ще премахне нуждата от намиране на подходящ донор и ще намали вероятността от имунна реакция.

Да се отгледа цяло сърце от клетки не е възможно. Трябва да има матрица, която да придаде форма на клетките. При естественото протичане на процесите тази матрица, явяваща се екстрацелуларният матрикс, се генерира от отделяни от клетките протеини.

Производството на функционираща сърдечна тъкан е свързано с няколко предизвикателства,” заяви водещият автор Жак Гюет.

“Трябва да се осигурят поддържаща сърдечната функция структура, специализирани сърдечни клетки и поддържаща среда, за могат клетките да се “заселят” в структурата и да формират зряла тъкан, извършваща сложните сърдечни функции.”

Вместо да отгледат екстрацелуларни матрикси, което би отнело време, учените са използвали сърца от 73 донори, определени като неподходящи за трансплантация. Екипът е отделил от сърцата екстрацелуларния матрикс с дезинфекциращ разтвор, който е отстранил всички живи клетки и е оставил матрица за нов клетъчен материал.

За да посади в матрицата клетки, екипът е използвал нов метод за превръщане на кожни клетки в стволови клетки, който разчита на трансфер на генетична информация чрез РНК. Плурипотентните стволови клетки са били програмирани да се развият като сърдечни мускулни клетки, а след това са били поставени в естрацелуларния матрикс.

В рамките на няколко дни те са се превърнали в контрактираща мускулна тъкан. Растящото сърце е било поставено в биореактор с хранителен разтвор. След 14 дена изследователите са открили плътни области от незряла сърдечна мускулна тъкан, която е контрактирала нормално при електрическа стимулация.

Регенерирането на цяло сърце е дългосрочната ни цел, от която ни делят няколко години, а в момента работим върху създаването на миокардни пластири, които биха могли да заместват увредена при удар или сърдечна недостатъчност тъкан,” казва Гюет.

______________________________________________________

Регистрирайте си профил в Medical News и публикувайте собствени статии ТУК.  Вече сами можете да създавате медицински новини!

Share on facebook