7 прости съвета за всеки студент по медицина, преди първия му контакт с пациента

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Share on reddit

Представяме ви набор от правила, които можете да използвате при разговори с пациенти. Те ще ви помогнат да изглеждате спокойни, да извлечете максимална полза от снемането на анамнезата, и да предотвратите възможни недоразумения.

Правило 1. Помни, че ти не си лекар, нито пък стажант (все още). Намираш се в контролирана ситуация и винаги можеш да се обърнеш към асистента си ако се чувстваш неудобно или имаш нужда от почивка.  Ако все още не си снемал анамнеза и статус, не се притеснявай, ще стане по-лесно след няколко упражнения.

Правило 2. Изяснявай положението си в клиниката. Винаги се представяй като студент по медицина, който е дошъл, за да изучава основите на лекарския занаят, и никога като стажант. Винаги бъди максимално точен и ясен за позицията си, така че всеки да е наясно и да не очакват от теб нищо повече от задаване въпроси и на изпълняване на заръките на асистента. Лесно е.

.

Правило 3. След като си се представил, провери дали пациентите имат желание да говорят. Не ги насилвай, защото може да са уморени, разстроени или да изпитват болка.

Правило 4. Разговорите не се налага винаги да бъдат за изследвания и диагнози. Когато говориш с пациенти, се опитай да се отпуснеш. Не си задължен още с първото изречение да заговориш за тяхното състояние, понякога пациентите имат нужда от друга тема, която да отнесе мислите им от настоящите проблеми. Не всички пациенти имат роднини или приятели, които да ги посещават. Болниците са пълни със самотни хора и нищо не пречи да ги ободриш.

Правило 5. Искай разрешение. Ако пациент е с интересно заболяване и би искал да го попиташ за него, първо поискай разрешение от лекуващия лекар. След което попитай и самия пациент защо се намира в болница. След това премини към по-сериозните и конкретни въпроси.  

Правило 6. Остави се на разговора. Позволи на пациента да води дискусията относно здравословното му състояние. В повечето случаи те сами ще ти кажат всичко, което знаят. Можеш да продължиш с допълнителни въпроси, ако нещо ти е станало интересно. За студентите, които имат някакъв практически опит, по-полезните въпроси са тези, които са насочени към чувствата и преживяванията на пациента, свързани с тяхното заболяване, а не толкова за самите симптоми и белези.

Правило 7. Тръгни си (ако е необходимо)

Приключи дискусията учтиво и бързо, ако имаш нужда да се махнеш. По принцип в такива ситуации ще бъдеш придружаван от някой от лекарския или сестринския състав, но понякога може да се наложи ти да приключиш бързо разговора. Това може да се случи поради една от следните причини:

  • Прилошава ти (комбинацията от топлото болнично отделение, странните миризми и отворените рани понякога имат странно въздействие)
  • Пациентът започне да се държи агресивно или неприятно
  • Пациентът изведнъж се почувства зле (в този случай трябва да повикаш някой от лекарите или медицинските сестри) 

    ___________________________________________________________________

  • Регистрирайте си профил в Medical News и публикувайте собствени статииТУК.  Вече сами можете да създавате медицински новини!

    Споделете собственото си мнение, коментари и размисли; разкажете истории свързани със света на здравеопазването, медицината, фармацията или стоматологията. Публикувайте и Ваши клинични случаи, оригинални статии, обзорни статии, клинични снимки с въпроси към тях и др.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email