Нека си признаем истината – склонни сме да излъжем лекаря си за някои свои пороци. “Не пуша” се превежда “Пуша само когато пия” и “две питиета на седмица” често означава “две на вечер”.
Не се чувствайте твърде гузни, защото очевидно и лекарите има какво да си признаят.
Проучване, публикувано от Департамента по здравеопазване на САЩ през миналата година, разкри, че специалистите невинаги са напълно откровени със своите пациенти – един на десетима лекари признава, че в рамките на 1 година е казал на свой пациент нещо, което не е било истина.
В проучваното, проведено на национално равнище, са интервюирани повече от 1800 медицински специалисти. Те са били помолени да оценят до каква степен спазват стандартите на медицинската практика да са абсолютно открити и честни с пацинетите.
Докато повечето от тях са се съгласили, че трябва да бъдат напълно откровени за рисковете, ползите и възможностите за лечение, то повече от половината участници са казали, че често представят диагнозите на пациентите в по-оптимистична светлина.
Откритията са смущаващи, но г-жа Евън ДеРенцо, старши специалист по клинична етика в Центъра по етика към Медицински център Medstar във Вашингтон, казва че това е нещо повече от обикновени лъжи:
“Не е толкова просто да кажеш О, лекарите просто искат да бaламосват пациентите си”. Тя обяснява, че всъщност работата работата на лекарите изисква да са напълно отдадени на грижата за други хора. Поради естеството на тази дейност, съществуват дълбоки психологически граници, които са причината лекарите да смекчават до определена степен прогнозите.
“От личностна гледна точка, лекарите се стремят да бъдат по-малко конфликтни, отколкото средностатистическия човек”, казва ДеРенцо. “Тези хора биха имали по-големи трудности, казвайки на някого, за когото са положили големи усилия да се оправи, че нещата не вървят добре или че е направена грешка.”
Проучването установило също, че една трета от лекарите не са признали за направена грешка пред своите пациенти поради страх да не бъдат съдени.
ДеРенцо казва: “Това е Америка. Пациентите могат да съдят за това, което лекарите са или не са направили.”
Ето защо лекарите трябва да бъдат напълно наясно, че това, което разгневява семействата и води до съдебни искове, всъщност е липсата на прозрачност.
“Когато се разясни на пациентите или на семействата им какво точно се е случило, независимо дали е било грешка или неприятно усложнение, те обикновено го приемат. Никой не иска да му бъде навредено в процеса на лечение, но те обикновено приемат отговора като достатъчен, за да не подадат съдебен иск.”
Най-добрият съвет на ДеРенцо към лекарите е “говорете често, откровено и детайлно със своите пациенти и техните семейства.”
___________________________________________________________________
Регистрирайте си профил в Medical News и публикувайте собствени статииТУК. Вече сами можете да създавате медицински новини!
Споделете собственото си мнение, коментари и размисли; разкажете истории свързани със света на здравеопазването, медицината, фармацията или стоматологията. Публикувайте и Ваши клинични случаи, оригинални статии, обзорни статии, клинични снимки с въпроси към тях и др.