Доц. Кирил Карамфилов: „Намалява смъртността от миокарден инфаркт“

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Share on reddit

„Пациентите със сърдечносъдови заболявания изчезнаха. Те намаляха, но не защото сърдечносъдовите заболявания по някакъв начин са намалели, или защото пациентите са намалели, те просто имат страх от това, че непрекъснато се тиражираше, че пациентите със сърдечносъдови заболявания са най-застрашени и имаха големи бариери да идват при нас да ги преглеждаме и лекуваме”, казва пред БНР доц. д-р Кирил Карамфилов – завеждащ Отделението по инвазивна кардиология в Александровска болница.

По думите му, след преминаването на т.нар. първи пик на короновируса, пациентите са започнали да идват на контролни прегледи и в крайна сметка се оказва, че е много важно те да бъдат добре образовани за допустимите рискове, които могат да предприемат, търсейки помощ, и опасностите от това да се заразят или да не потърсят помощ.

Според доц. Карамфилов хронично болните пациенти много добре познават състоянието си и могат да определят дали то изисква консултация по телефона или посещение при лекаря, друг е проблемът с хората, които за първи път имат сърдечен проблем – често пъти тези хора се притесняват да търсят помощ. Тези пациенти обаче могат да разчитат на вече добре създадена организация в Спешната помощ.

По думите на доц. Карамфилов хората в момента са здравословно по-грамотни и това е резултат от работата на гилдията и пациентските организации. Хората вече знаят не само кои симптоми са опасни и кои не, но и знаят какво да правят след това.

„Ние отчитаме всяка година намаляване на смъртността, най-вече от най-смъртоносната форма на исхемична болест на сърцето – миокардният инфаркт. Това е добър пример за колаборацията между различни лекари, пациентски организации и фармацевтични компании, за да видим този резултат”, допълва той.

Най-важна обаче е личната отговорност за здравето – здравословната храна, достатъчно сън, много движение и ограничаване на стреса.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email