Д-р Константинов: С отиването си в лечебното заведение пациентите “гласуват” за него

Бившият министър на здравеопазването, д-р Стефан Константинов подкрепя идеята болниците да правят анкети за удовлетвореността на пациентите.

Здравната каса също може сама да си прави анкетите, но анкетьорски фирми и социологически агенции да правят проучване е доста опасно и притеснително, коментира още пред БНР д-р Константинов по повод публикувания от здравното министерство проект за оценка на удовлетвореността на пациентите от медицинските услуги.  

Начинанието предвижда анкетиране на произволен принцип на пациенти, лекувани в различни звена на системата и съответно оценяване на болници според получените резултати.

Д-р Константинов смята, че още с отиването си в дадена болница за лечение хората дават своя глас за нея. Той изрази опасенията си, че механизмът на анкетиране, заложен в новата наредба, ще наруши конфиденциалността на информацията за терапията на даден пациент:

“Това може би е логическо продължение на идеята с пръстовите отпечатъци, където ни вкарват в един сериал: някой все мисли за нас, за нашето добро и иска да ни помогне… Вие съгласна ли сте да отидете и всички да знаят кой лекар, коя болница, коя лаборатория сте посещавали и да ви питат дали сте удовлетворена?”

Ексминистърът попита редно ли е тази информация да стига до хора, които нямат връзка с медицината. По негово мнение, така се създава дълбоко бюрократизиране на здравеопазването пак в името на добри помисли, защото тези агенции няма да работят без пари.

Д-р Константинов отбеляза още, че това се прави, за да се реши с кои болници НЗОК да сключи договор и едни болници да получат добри оценки, а други лоши:

“Представете си бутикова болница, хубава, лъскава, където ходят заможни пациенти. Те винаги ще бъдат доволни от обслужването, защото там ще има индивидуално обслужване…И си представете голяма многопрофилна болница, където ходят хора средна ръка, от по-ниско социално стъпало, където обаче се върши огромна работа.”

“Там ще имате начумерени санитарки….но въпреки това хората ходят в тази болница, защото знаят, че там медицинският им проблем се решава и то без много пари… и ние ще трябва да изберем с коя болница да работи здравната каса и като изберем, дали ще може нещо по-добро да стане за пациента?”

Иван Димитров, представител на пациентите, се съгласи с мнението на д-р Константинов и допълни, че предвиденият в проектонаредбата начин на анкетиране на пациентите крие риска от грешно интерпретиране или добавяне на информация, която не отговаря на истината, от некоректни и нелоялни хора, свързани с определени структури в администрацията на здравната система:

Това е идея някой да  се облагодетелства с определена сума в един проект, който със сигурност няма да свърши работа…В цяла Европа и в цял свят където е доволен пациентът той отива в тази болница и след него вървят парите… Ако на третия път не съм доволен, ще ходя в друга болница. Това е естественият начин да разбереш коя болница ти предлага адекватна услуга.”, заяви той.

Източник: БНР

________________________________________________________________

Регистрирайте си профил в Medical News и публикувайте собствени статииТУК.  Вече сами можете да създавате медицински новини!

Споделете собственото си мнение, коментари и размисли; разкажете истории свързани със света на здравеопазването, медицината, фармацията или стоматологията. Публикувайте и Ваши клинични случаи, оригинални статии, обзорни статии, клинични снимки с въпроси към тях и др.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email